witamina D a sport

| Blog | 26 kwietnia 2017

Ponieważ borykamy się z klimatem umiarkowanym, w którym mało jest dni słonecznych, często mamy problem z niedoborem witaminy D w organizmie. Witamina ta wspomaga nasze dobre samopoczucie, poprawia wytrzymałość kości i wspomaga nas w trakcie choroby. Witamina D jest również bardzo przydatna, kiedy uprawiamy sport.

Witamina D ma wiele zastosowań od medycyny funkcjonalnej po dietetykę. Ponieważ witamina D wspiera wchłanianie się wapnia do kości zmniejsza ona ryzyku złamań. Dodatkowo witamina D zmniejsza objawy chorób autoimmunologicznych, czyli takich w których organizm „atakuje” sam siebie. Wspomaga leczenie m.in. zapalenia stawów, czy alergii. Zmniejsza również odczyn zapalny, który objawia się uporczywym bólem, co bardzo ułatwia leczenie kontuzji. Działa również na zwiększenie ilości testosteronu, jeśli go suplementujemy. Witamina D jest ważna szczególnie dla sportowców, ponieważ skutecznie skraca czas regeneracji i daje lepszą siłę skurczu. Zwiększa także wytrzymałość mięśni, co daje lepsze efekty na treningach.

Naturalnie witaminę D znajdziemy m.in. w rybach morskich: łososiu, flądrze, śledziu oraz rybach słodkowodnych: pstrągu i węgorzu. Witaminy D w całkiem dużej ilości znajdziemy także w nabiale, zwłaszcza serze żółtym oraz w jajkach. Przy prawidłowej ilości witaminy D w organizmie suplementacja nie jest konieczne i wystarczy nam jedynie spożywać produkty w nią bogate. Jeśli jednak stwierdzono u nas niedobór ważna będzie dodatkowa suplementacja środkami z dodatkiem witaminy D. Ilość witaminy D jaką musi przyjąć dziennie osoba dorosła do około 2000 J.M. Przy dużym niedoborze dawka witaminy D powinna wynosić nawet 5000 J.M. na dobę. Niedobór witaminy D w organizmie może nie tylko sprawić pogorszenie naszego nastroju, ale również spadek energii, zwiększenie podatności na choroby i zmniejszenie wytrzymałości kości. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie poziomu witaminy D we krwi, zwłaszcza jeśli latem stronimy od słońca, dużo przebywamy w pomieszczeniach i spożywamy na co dzień niewielką ilość zdrowych ryb i nabiału. Witamina D jest polecana dla kobiet w ciąży, ponieważ pomaga donosić ciążę i sprawia, że kobieta jest chroniona przed infekcjami. Dzieje się tak, ponieważ witamina D wspiera odporność przez uaktywnienie komórek do obrony przed drobnoustrojami.

Odpowiednia ilość witaminy D w codziennej diecie zapewni nam dobre samopoczucie i odpowiednią ochronę kości.

Brak tagów

ilość wszystkich wyświetleń: 307, dzisiaj: 3

  

Zostaw odpowiedź